Zobacz

Engram aktualna ekspozycja
Data: 30.09.2010

Galeria Engram - aktualna ekspozycja

 

 

 

SOB 20.11.2010, godz. 17.00 – wernisaż
NDZ 21.11.2010 – NDZ 23.01.2011 – wystawa



Wybór – pokaz śląskiej kolekcji sztuki współczesnej


wystawa zbiorowa:



Dorota Zyguła, Sławomir Brzoska, Piotr Jaros, Henryk Waniek, Leszek Lewandowski, Lech Majewski, Agata Nowicka, Bożena Grzyb-Jarodzka, Andrzej Tobis, Wojciech Zasadni, Bartłomiej Stypka, Łukasz Gawron (grupa POTFUR), Edward Dwurnik, Jan Simon, Stanisław Dróżdż, Robert Maciejuk, Igor Krenz, Grzegorz Zgraja, Mikołaj Smoczyński, Małgorzata Jabłońska, Tomasz Struk, Piotr Kurka, Grzegorz Sztwiertnia, Adam Garnek, Marcin Berdyszak, Andrzej Szewczyk, Jerzy Truszkowski, Józef Robakowski, Dominik Lejman, Wojciech Zawadzki, Andrzej Urbanowicz, Paweł Warchoł, Krystyna Pasterczyk, Przemysław Kwiek, Piotr Lutyński, Andrzej Lech, Natalia LL, Jerzy Lewczyński, Zofia Rydet, Grupa LUXUS, Elżbieta Jabłońska, Joanna Wowrzeczka

Każda kolekcja sztuki wymaga ideowego zaplecza w postaci zbioru pozaartystycznych kontekstów i odniesień, w przeciwnym razie jest zaledwie zbiorem niemych, umuzealnionych obiektów. Sztuka nie rodzi się w próżni, nie jest pozbawiona geograficznych czy politycznych konotacji. To jedna z refleksji, która towarzyszyła wyborowi prac do śląskiej kolekcji sztuki współczesnej. Stanowią one bowiem mniej lub bardziej dosłowny komentarz do tutejszej sytuacji historyczno-kulturowej, poprzez nawiązania do problematyki społecznej, etosu pracy, tożsamości narodowej, języka czy też kluczowego dla tego regionu zjawiska industrializacji. Nie oznacza to oczywiście, że wszystkie prace powstawały z takimi intencjami, bo dopiero ich umiejscowienie w odpowiedniej konfiguracji i kontekście buduje system nowych odniesień i interpretacji. Jest to tym bardziej interesujące, iż w ramach kolekcji konfrontowane są tak różnorodne i pozornie nieprzystające do siebie strategie artystyczne, jak fotografia społeczna, sztuka krytyczna, dokumentacja performance, malarstwo, eksperymentalny film wideo, poezja konkretna itd. […]
Już na wczesnym etapie budowania śląskiej kolekcji zakupiono prace, które w intrygujący sposób wyznaczają kierunki jej dalszego rozwoju i dookreślają konceptualne ramy. Parafrazując tytuł powieści Johna Steinbecka, można ją przyrównać do zbioru opowieści o „maszynach i ludziach”. Zrośnięte (krajobrazowo i mentalnie) ze Śląskiem maszyny, oprócz swej fizycznej, dosłownej manifestacji, reprezentują także całą przemysłową infrastrukturę, łącznie ze społecznym podziałem pracy, architekturą, a nawet etyką zawodową. Jeśli bohaterowie powieści Steinbecka szukali harmonii wśród natury, to mieszkańcom takich regionów jak Śląsk pozostaje adaptacja do rzeczywistości najpierw zdeterminowanej, a potem porzuconej przez przemysł. […]
Niewątpliwie region śląski nie do końca poradził sobie z odzyskaniem równowagi po przemianach lat 90. Dziś wiemy, że nie dotyczy to wyłącznie sytuacji ekonomicznej, problem leży również w sferze tożsamościowej stabilizacji i, co za tym idzie, w znajdywaniu miejsca i celów dla szeroko pojętej kultury. Sztuka współczesna, jako specyficzna nisza produkcji kulturalnej, z jednej strony najbardziej marginalizowana, a z drugiej opierająca się łatwym interpretacjom, stanowi niezwykle ważny obszar laboratoryjny – jest probierzem społecznych potrzeb i aspiracji. […]
Zastanawiając się nad przyszłością kolekcji sztuki współczesnej na Śląsku, warto pomyśleć o powiększeniu pola odniesień, wypracowaniu nowych strategii, umiejętnie lokujących ten zbiór artystycznych obiektów w szerszym kontekście, nieograniczonym jedynie do wymiaru lokalnego. Rozważyć należałoby uzupełnienie zbioru o prace twórców spoza Polski, którzy albo mieli okazję pracować na Śląsku, albo znaleźli tu inspirację. Historia oglądana przez pryzmat prac artystycznych ujawnia swe ukryte właściwości, ekonomia pęka na niekompatybilne moduły, nauka traci swą analityczną dokładność. Na tym polega jedna z fascynujących właściwości sztuki – na uzyskiwaniu nowego wglądu w pozornie znajome obszary rzeczywistości. Pozwala też na skierowanie uwagi na obszary wykluczone bądź też zwyczajnie przeoczone. W regionie „maszyn i ludzi” jest to właściwość trudna do przecenienia.

Fragmenty eseju Sebastiana Cichockiego  Maszyny i ludzie. Kolekcja sztuki współczesnej na Śląsku, „Opcje” 2006, nr 5.


Kurator: Leszek Lewandowski
opieka merytoryczna: Agata Smalcerz, Stanisław Ruksza

 


WYSTAWA PREZENTOWANA JEST RÓWNOLEGLE W GALERIACH: SEKTOR I, ENGRAM I W GALERII PUSTEJ

 


Zofia Rydet, Z cyklu: ginące zawody

Zofia Rydet, Z cyklu ginące zawody

 

Grupa Luxus, KOT

Grupa Luxus, KOT

 

Tomasz struk, Bez tytułu

Tomasz Struk, Bez tytułu

 


 

 


 

 

WKRÓTCE:

 

 


 

 


PN 28.01.2011, GODZ 18.00 — WERNISAŻ
WT 29.01 – NDZ 20.02.2011 — WYSTAWA


SUPER!jednostka: reminiscencja



Wspomnienie wspólnego mieszkania Gosi Orzechowskiej i Kasi Jendrośki w katowickiej Superjednostce oraz wszelkie refleksje z nimi związane. G. i K. zmierzą się z zatrważającą ilością 551 płócien składających się na reminiscencje Superjednostki. W trakcie kilku tygodni na Państwa oczach odbędzie się proces malowania/odtwarzania wspomnień/budowania tego miejsca. G. i K. odbędą potyczkę na malarstwo i refleksje i chcą, żebyście się jej przyglądali. Wernisaż? 551 pustych płócien. Finisaż? SUPER!jednostka reminiscencja. W ciągu trzech lat trwania idea i wygląd projektu SUPER!jednostka ewoluowały z estetycznej i emocjonalnej fascynacji architekturą do potrzeby przekazania prostych prawd dotyczących wyboru miejsca do życia. Wiąże się to z wyobrażeniami dzieciństwa, planami, lękami, dojrzałością i wreszcie decyzją. Na projekt składa się także dziesięć kolaży złożonych z setek zdjęć — modułów 10x15cm — robionych z różnych miejsc i perspektyw, o różnych porach dnia i roku, by przedstawić niczym nie przesłoniętą bryłę budynku i podkreślić fakt, iż z wielu przykładów taniego i masowego polskiego budownictwa to właśnie katowicka Superjednostka jest najbliższa idei wymyślonej przez Le Corbusiera. Swego rodzaju „pilotis” SUPER!jednostki byli profesorowie katowickiej ASP: Witold Jacyków i Kazimierz Cieślik. Superjednostka to wizualna multiplikacja uczuć, lęków, ciekawości, obaw. Superjednostka to „próba znalezienia nowej formy komasacji budownictwa mieszkalnego na terenie centrum miasta”. (Mieczysław Król, Decyzje projektowe podjęte w 1964 r.). Superjednostka to ekonomia pod postacią powtarzanych elementów prefabrykowanych, które wymusiły zewnętrzny i wewnętrzny układ budynku, zewnętrzny i wewnętrzny układ życia mieszkańców.


Katarzyna Jendrośka — ur. w 1987 w Rybniku. Od 2007 studentka Akademii Sztuk Pięknych w Katowicach (kierunek: projektowanie graficzne). Stypendystka Prezesa Rady Ministrów (2007), Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2007), Marszałka Województwa Śląskiego w dziedzinie kultury (2010). Współzałożycielka i członkini grupy KOKOŁO.

Wystawy:
2007 —  wystawa poplenerowa malarstwa w Tarnowskim Centrum Kultury, Tarnów,
2009 — wystawa studentów pracowni malarskiej prof. Kazimierza Cieślika, Galeria Multimedialna Piwnica, Siemianowice Śląskie,
2009 —  „Laboratorium multimediów i intermediów”: wystawa działań eksperymentalnych studentów ASP w Katowicach, Siemianowice Śląskie,
2009 —  AGRAFA: Międzynarodowe Biennale Studenckiej Grafiki Projektowej, Rondo Sztuki, Katowice,
2010 — some books are to be tasted..., Galeria Camelot, Kraków,
2010 — SUPER!jednostka (K. Jendrośka i G. Orzechowska), Galeria Architektury SARP, Katowice,
2010 —  ArtNoc w Gliwicach: pokaz wizualizacji na fasadzie Zamku Gliwickiego,
2010 —  Festiwal „Kręgi sztuki” — Cieszyn,
2010 — Chop-in (grupa KOKOŁO), Galeria Multimedialna Piwnica, Siemianowice Śląskie
2010 — Make your city a better place to live, Rondo Sztuki, Katowice.



Małgorzata Orzechowska — ur. w 1986 r. w Bukownie. Studentka IV roku Akademii Sztuk Pięknych w Katowicach (kierunek: projektowanie graficzne). Stypendystka Marszałka Województwa Śląskiego w dziedzinie kultury (2009). Współzałożycielka i członkini grupy artystycznej KOKOŁO.
Nagrody:
— I Nagroda w konkursie na system identyfikacji wizualnej XX-lecia Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (2009),
— I miejsce w kategorii plakat na Festiwalu Instalacji Lirycznych w Gdańsku (2006).

Wystawy:

2009 — „Laboratorium multimediów i intermediów”: wystawa działań eksperymentalnych studentów ASP w Katowicach, Siemianowice Śląskie,
2009 — Wystawa studentów pracowni Kazimierza Cieślika, Muzeum Miejskie, Siemianowice Śląskie,
2009 — Wystawa Some books re to be tasted, Galeria Camelot, Kraków,
2009 — Wystawa Zalążki Książki, Galeria Zanczy się, Kraków,
2009 — Agrafa: wystawa pokonkursowa Międzynarodowego Biennale Studenckiej Grafiki Projektowej — Rondo Sztuki, Katowice,
2010 — Chopin: wystawa zorganizowane przez grupę KOKOŁO, Muzeum Miejskie, Siemianowice Śląskie,
2010 — Super!jednostka: wystawa kolaży fotograficznych, Galeria Architektury SARP, Katowice.

 

 

Super!jednostka nocą

 

Super!jednostka w świetle dnia

 

Super!jednostka

 

Super!jednostka

 

Super!jednostka

 

http://ck.art.pl/pl/engram_aktualna_ekspozycja.html
Więcej wydarzeń Drukuj
Partnerzy
sliderslidersliderslidersliderslidersliderslidersliderslidersliderslidersliderslidersliderslidersliderslidersliderslidersliderslider
Ta strona używa plików cookies (tzw. ciasteczek). Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na ich używanie zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Zamknij